1989 – 2023

Restrukturalizace společnosti

Po zpomalení ekonomického růstu v polovině devadesátých let, které následovalo po znovusjednocení Německa, začaly být strukturální problémy německého stavebního průmyslu jasně patrné. V reakci na to tehdejší předseda představenstva HOCHTIEFu Dr. Hans-Peter Keitel (1992 – 2007) přistoupil k restrukturalizaci společnosti. Jeho cílem byl vývoj HOCHTIEFu v souladu s měnícími se domácími a mezinárodními trhy.

V následujících letech byly pro společnost vytvořeny širší základy, aby se tak zajistila její odolnost i v cyklicky se opakujících obdobích změn. Diverzifikace se týkala jak samotného předmětu podnikání, tak geografického působení. Již v roce 1980 převyšovaly mezinárodní zakázky nad domácími a tento trend pokračoval i v devadesátých letech.

Dr. Hans-Peter Keitel

Zároveň HOCHTIEF už neexportoval stavební služby – v době otevřených globalizovaných trhů to bylo méně a méně ziskové. Místo toho založil HOCHTIEF řadu místních jednotek, přičemž preferoval nově otevřené, lukrativní trhy a rostoucí ekonomiky Východní Evropy, jako například v Polsku, Maďarsku a České republice.

Jedním z projektů tohoto období bylo nové mezinárodní letiště ve Varšavě (1990 – 1992), pro nějž HOCHTIEF jakožto generální dodavatel řídil i celou finanční strukturu.

Letiště Varšava

1991 – 1995: Východní most přes Velký Belt

Ve své době projekt plný superlativů a i na něm se HOCHTIEF podílel. Celkem 20 km dlouhý most přes Velký Belt, což je jedna z baltských úžin mezi dánskými ostrovy Fyn a Sjælland. Skutečným uměleckým dílem v rámci tohoto projektu je Východní most. Jeho světlé rozpětí je 1 624 m a světlá výška 65 m, a je tak nejen nejdelším zavěšeným mostem na světě, ale také nejimpozantnějším. Dva pylony dosahují 27 m pod hladinu moře a tyčí se 254 m nad ní, což znamená, že jsou téměř stejně vysoké jako Eiffelova věž v Paříži.   

Jako vedoucí mezinárodního sdružení převzal HOCHTIEF odpovědnost za železobetonovou nosnou konstrukci. Most se osvědčil jako opravdový přínos v mnoha ohledech – zatímco v minulosti si řidiči museli vyhradit dvě hodiny na cestu trajektem, nyní přejedou most za méně než 15 minut.

Most přes Velký Belt

Infrastrukturní projekty po celém světě

Mezi velké mezinárodní projekty v segmentu infrastruktury, na kterých se HOCHTIEF podílel v devadesátých letech, patří například vodovodní systém Highlands Water Project v Lesothu (1991 – 2003). Cílem projektu bylo přesměrovat vodu z lesothských řek proti jejich přirozenému směru proudu a poslat ji do Johannesburgu. Přehrada Katse byla v prvním kroku postavena v 2 000 metrech nad mořem. V téže době HOCHTIEF intenzivně pracoval na výstavbě systému tunelů pro přepravu vody.

Dalšími podprojekty, na kterých měl HOCHTIEF odpovědnost za koordinaci, byly přehrada přes řeku Matsoku a 32 km dlouhý tunel Mohale.

Mezi velké mezinárodní projekty v segmentu infrastruktury, na kterých se HOCHTIEF podílel v devadesátých letech, patří například vodovodní systém Highlands Water Project v Lesothu (1991 – 2003). Cílem projektu bylo přesměrovat vodu z lesothských řek proti jejich přirozenému směru proudu a poslat ji do Johannesburgu. Přehrada Katse byla v prvním kroku postavena v 2 000 metrech nad mořem. V téže době HOCHTIEF intenzivně pracoval na výstavbě systému tunelů pro přepravu vody.

Dalšími podprojekty, na kterých měl HOCHTIEF odpovědnost za koordinaci, byly přehrada přes řeku Matsoku a 32 km dlouhý tunel Mohale.

Přehrada Katse, Lesotho

1991 – 1999: Vodní elektrárna Ertan, Čína

V devadesátých letech se HOCHTIEF podílel na projektu vodní elektrárny na řece Ja-lung-ťiang v jihozápadní Číně, kde sdružení tří společností postavilo podzemní elektrárnu. Zakázka zahrnovala vykopání tří obrovských kavern – největší vodní nádrž byla dlouhá 280 m, 65 m vysoká a široká 25,5 m. Dále bylo nutné vykopat několik kanálů a tunelů, jak bylo třeba řeku přesměrovat.

1996 – 2000: Most přes Öresund

Hlavně díky zkušenostem s výstavbou Východního mostu přes Velký Belt se HOCHTIEF stal členem mezinárodního sdružení, které pracovalo na dalším unikátním projektu v letech 1996 až 2000 – most přes Öresund. HOCHTIEFu bylo svěřeno řízení technické kanceláře, odpovídal také za práce v pobřežních vodách a dohlížel na výrobu nosníků pro přístupové mosty.

Jako partner ve sdružení se HOCHTIEF podílel také na výstavbě 7 845 m dlouhého dvoupodlažního mostu, mistrovského díla, jehož součástí je téměř 1 100 m dlouhý zavěšený most. Musel být dvoupodlažní, aby po něm mohla jezdit jak silniční, tak železniční doprava. Jeho světlé rozpětí 490 m a světlá výška 57 m nad hlavní lodní trasou z Malmö zajišťují, aby lodě mohly volně plout ze Severního moře do moře Baltského.

Přibližně 16,4 km dlouhé pevné spojení mezi Kodaní a Malmö tak uzavřelo poslední velkou mezeru v evropské silniční a železniční síti.

Most přes Öresund

Strategické mezinárodní akvizice

V devadesátých letech si HOCHTIEF zajistil přístup k dalším trhům prostřednictvím mezinárodních akvizic. Klíčovými milníky v tomto ohledu byla akvizice korporace Turner v USA, ve které má HOCHTIEF od roku 2000 100% podíl, a majetková účast v australské společnosti Leighton Holdings, v níž je HOCHTIEF od roku 2001 většinovým akcionářem.

Stavební společnost Turner byla založena v roce 1902 a dnes je jedním hlavních hráčů v komplexních dodávkách staveb v USA. Turner byl po dlouhou dobu číslo jedna zejména v tržních segmentech vzdělávání, zdravotní péče a komerčních nemovitostí a také v oblasti udržitelných staveb, tzv. „zelených staveb“.

Hearst Building, New York, USA

Skupina Leighton založená v roce 1949 je jednou z předních na australském trhu a jedním z hlavních dodavatelů v asijsko-pacifickém regionu. Poskytuje služby v oblasti stavitelství, těžby, provozu a údržby a v segmentu těžby a zpracování surovin. Se svými mnoha provozními jednotkami pokrývá Leighton celý řetězec stavby.

Vývoj v mezinárodního dodavatele služeb ve stavebnictví

V devadesátých letech se charakter podnikání společnosti také rozložil na širších základech. Dopady nižších ziskových marží a rizik ve stavebnictví byly systematicky tlumeny souvislou expanzí méně se opakujících, dlouhodobě orientovaných služeb a podnikání v oblasti koncesí.

Klasický stavební byznys, zejména v Německu, byl nyní obklopen ještě širokým spektrem služeb: HOCHTIEF se proměnil v mezinárodního poskytovatele služeb s portfoliem služeb, které zahrnovalo development a stavitelství, služby, koncese a provozování.

HOCHTIEF tak založil nové společnosti v oblastech souvisejících se stavitelstvím, například projektový development (od roku 1991), facility management (od roku 1996), správa letišť (od roku 1997) a infrastrukturní development a financování (PPP, od roku 2002), přičemž tyto divize společnosti brzy získaly vedoucí pozici na trhu.

Mezinárodní letiště Atény

Mezinárodní letiště v Aténách bylo prvním projektem letiště HOCHTIEFu, jež byl realizován na principu BOOT (Build Own Operate Transfer), tj. postavit, vlastnit, provozovat, převést – HOCHTIEF tak zajistil stavbu, financování i provoz letiště. Byl to první projekt letiště financovaný ze soukromých zdrojů na světě a do dnešního dne je dobrým příkladem úspěšného projektu PPP, tedy partnerství veřejného sektoru a soukromé firmy.

Průkopník v udržitelnosti

Na přelomu milénia se HOCHTIEF začal soustředit na udržitelnost a následně rozšířil své aktivity v této oblasti. Prioritou zde byly „zelené stavby“. Především Turner v USA získal vedoucí pozici v tomto tržním segmentu již velmi záhy a v roce 1998 inicioval založení U.S. Green Building Council (Rada pro zelené budovy).

Ale i v Německu stavěl HOCHTIEF budovy, které splňovaly přísné ekologické standardy, již od devadesátých let 20. století – dávno předtím, než byla založena DGNB (Deutsche Gesellschaft für Nachhaltiges Bauen – Německá rada pro zelené budovy) v roce 2008.

Mezi tyto budovy patří RWE-Turm (1994 – 1996), dominanta Essenu a se svými 162 m nejvyšší budova v celé průmyslové oblasti Porúří. Její neobvyklá skleněná fasáda umožňuje šetření energie potřebné na klimatizaci a vnitřní osvětlení.

Commerzbank Turm, Frankfurt

Commerzbank Turm ve Frankfurtu je další z prvních zelených staveb, kterou postavil HOCHTIEF (1994 – 1996). Dle projektu vynikajícího architekta Sira Normana Fostera je tato kancelářská výšková budova založena na ekologickém konceptu, který umožňuje požadovanou úsporu energie. Budova je zajímavá v mnoha ohledech, například tím, že se v ní nachází devět tematicky zaměřených zahrad.

 

Propojení služeb

V roce 2007 převzal funkci generálního ředitele Dr. Herbert Lütkestratkötter (2007 – 2011). Pokračoval v Keitelově strategii a vizi dal konkrétní směr – aby zahrnovala přístup spočívající v řízení celého životního cyklu – HOCHTIEF se zabývá všemi fázemi životního cyklu infrastrukturních projektů, nemovitostí a zařízení. Důraz je kladen zejména na systematické propojení těchto služeb.

V této souvislosti byla spolupráce ve skupině podporována a také se rozšiřovala mezi jednotlivými podniky skupiny a jednotkami společnosti. 

Příkladem propojení služeb ve skupině je PPP projekt hudební školy Cork School of Music v Irsku. V roce 2005 byla HOCHTIEFu a partnerovi Irish Department of Education (Ministerstvo školství Irska) udělena zakázka založená na modelu PPP, která spočívala ve financování a výstavbě hudební školy School of Music v Corku a následném provozování této budovy po dobu 25 let.

Cork School of Music, Irsko

Nové trhy a oblasti podnikání

HOCHTIEF pokračoval v rozšiřování svého působení na nejdůležitějších stavebních trzích světa. Stavební společnost Flatiron, jeden z deseti nejvýznamnějších poskytovatelů infrastrukturních projektů v USA, byla pořízena v roce 2007.

Burdž Chalifa, Dubaj

Společnost také získala pevné místo v regionu Středního východu – například její americká dceřiná společnost Turner byla vedoucím stavby Burdž Chalifa v Dubaji, s 828 m jde o nejvyšší budovu na světě. Byla slavnostně otevřena na začátku roku 2010. V roce 2009 získal HOCHTIEF zakázku na výstavbu Barwa Commercial Avenue, což je osm kilometrů dlouhý obchodní dům v hlavním městě Kataru Dauhá.

HOCHTIEF se přizpůsobil měnícím se požadavkům trhu a příležitostem nového tisíciletí a rozvíjel nové oblasti podnikání. Velmi brzy se působení společnosti rozšířilo i na podnikání v oblasti přímořských větrných elektráren, na kterých využívá své stavební know-how a zkušenosti s komplexními infrastrukturními projekty z celého světa.

Pobřežní větrná farma Lillgrund, Švédsko

Jedněmi z prvních projektů, v nichž byl HOCHTIEF zapojen, byla německá větrná farma Alpha Ventus a švédská větrná farmu Lillgrund. V současnosti je HOCHTIEF již plně etablovaný v tomto průmyslu jako jeden z hlavních hráčů a nabízí komplexní služby pro vývoj a výstavbu přímořských větrných farem.

Od začátku roku 2011, poprvé od odchodu energetické společnosti RWE, měl HOCHTIEF znovu většinového akcionáře – španělskou společnost ACS. Dr. Herbert Lütkestratkötter rezignoval na funkci v představenstvu mateřské společnosti 12. května 2011 v závěru valné hromady akcionářů HOCHTIEF Aktiengesellchschaft. 

Jeho nástupcem ve funkci generálního ředitele byl Dr. Frank Stieler (2011 – 2012), právník, který předtím zodpovídal za podnikání skupiny v Evropě, a jež byl členem představenstva od roku 2009.

V listopadu 2012 nahradil Franka Stielera ve funkci předsedy představenstva Marcelino Fernández Verdes. Od roku 2022 je předsedou představenstva Juan Santamaría.

HOCHTIEF dnes

Dnes, v roce svého výročí, je HOCHTIEF jedním z předních světových stavebních koncernů. Díky své celosvětové síti je HOCHTIEF na mapě všech významných světových trhů. Přes 40 000 zaměstnanců vytváří udržitelnou hodnotu pro klienty, akcionáře a i samotnou společnost HOCHTIEF. Osobitá a inovativní řešení jsou přínosem HOCHTIEFu k výzvám moderních společností.

Ve své dlouhé historii se HOCHTIEF vždy mohl opřít o svou vypracovanou odbornou kvalifikaci a vytrvale a s úspěchem inicioval změnu, a to je tradice, na které bude společnost HOCHTIEF stavět i v budoucnu.

Most John James Audubon Bridge, Louisiana, USA